fredag 3 april 2009

Hurtbulle.

Idag vet jag inte vad jag fick för ryck, direkt när jag vakna så ställde jag mig och baka bröd. Hade inget hemma så tänkte att det kunde vara gott att ha lite nybakat bröd till frukost. Så gjorde lite tekakor och det blev faktiskt väldigt bra :)
Är så gott när man har på smör och ost och det bara smälter. Mmmm fett och gött !
När jag ändå höll på så gjorde jag lite syltkakor, gjorde dom för bara några dagar sedan men Marcus tyckte dom var så goda så han åt upp alla :D farligt gott sånt där !

Elin sov här i natt också, hon ville inte sova själv. Sötnöt ! :)
Så vi fikade och åt frulle och hade det mysigt, sen kom Evve och hälsa på en sväng. Och efter en stund åkte Elin och Evve till bolaget och handla lite inför helgen.
När dom hade åkt så kom mor min förbi och fikade lite, fick beröm för bakningen. Alltid trevligt att få lite kredit för någotr bra man gör ;)

Sen har vi inte hunnit göra så mycket, var ute och gick en långpromenad till Elin och drack lite te, Alleballe kom på besök hem till Elin så fick dom för sig att dom ville ha lite glass :)
Det är så fint väder ute så man blir ju lite sommarkåt, går utan jacka och det känns som att det är sommar :)
Så nu har vi precis kommit hem, så nu är det dags för lite storstädning. Tycker att det är så himla skönt att ha det städat när det är Fredag och sedan laga lite mat, ta ett glas vin och mysa framför tv:n med lite godsaker. Resten av folket ska festa men både jag och Marcus känner inte rikgit för att dricka idag, så vi ska bara ha det mysigt för oss själva :)
Ska jobba imorgon också så då vill man helst va lite klar i huvudet.

Men nu ska jag ta och sätta fart med städningen så att det blir klart någon gång, vill ju ha det lite mysigt inför kvällen.

Här är receptet på tekakorna utifall någon blev sugen på att baka :)

Det här behöver du till ca 20st :
½ l mjölk
50 gram jäst
2 dl socker
100 gram smör el. margarin
1½ l vetemjöl
1 krm salt

GÖR SÅHÄR :
Smält smöret och häll på mjölken, ljumma till 37 grader.
häll på degvätskan på jästen och rör ut, blanda i resten
av ingredienserna. Arbeta ihop till en smidig och fast deg.
Låt jäsa ca 30min. Baka ut runda kakor & nagga med gaffel.
låt jäsa på plåt ca 30min före gräddning.
Grädda i mitten av ugnen 225grader, ca 5min.


Ha det så bra så länge !

Kyss ! !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar